Ravennaviaduct


Het Ravennaviaduct in de Höllentalbahn is een enkelsporig viaduct. Het huidige steenboogviaduct is de tweede versie.

De eerste versie is een viaduct met stalen vakwerkliggers.

Voor de retrobahn is de situatie wat gecompliceerder. Er zijn vier sporen die het dal moeten oversteken.

De wat hoger gelegen sporen aan de achterzijde gaan over een viaduct met stalen vakwerkliggers. 

De voorste wat lager gelegen sporen gaan over het steenbogenviaduct, het model naar de huidige versie van het originele viaduct.

 

 


Het voorste viaduct, het steenbogen model, heeft vier gelijke overspanningen.

De onderdelen zie je hiernaast: pijlers, het middelstuk met twee gehele en twee halve overspanningen.

Voor de uiteinden, bij de landhoofden, een onderdeel met twee halve overspanningen. Alles twee maal i.v.m. het dubbelspoor.

 

 

 

 

 

Het achterste viaduct, met de vakwerkliggers,  heeft twee kleine overspanningen en één grote overspanning.

De onderdelen zijn: twee maal een korte vakwerkligger en éénmaal een lange vakwerkligger. Voor alle steunpunten: stenen pijlers.

Ook hier alles twee maal i.v.m. het dubbelspoor.


De bouw begint bij de tussentafel voor de vallei. Net als bij de andere tafels staan dit deel op een stalenframe met wieltjes.

Met veel passen en meten krijgt de vallei vorm, met de brugdelen en polystyreen platen van resp. 5, 3 en 1 cm dik.

Over de platen wordt een laag gips aangebracht, met een geul voor de bergbeek. 

Met waterdichte elastische verf wordt de gipslaag bestreken en daarover acrylverf met verschillende kleuren.

 

Buiten is het pompje voor de beek getest, goed resultaat, een geruisloze pomp met voldoede capaciteit voor de stijghoogte.

Zo heeft het bergbeekje echt stromend water dat er realistisch uitziet.

Het rad van de watermolen wordt met een Faller motor aangedreven.