Viaduct Unterlenzkirch


Er is begonnen met de bouw van het viaduct over station Unterlenzkirch. En zoals het in de bouw vaak toegaat wordt er eerst een model gemaakt, vooral om de inpassing in de directe omgeving weer te geven.

Hierboven is het model te zien: een viaduct met drie pijlers en twee overspanningen. De keuze is gevallen op een Steinbogenbrücke met gewelven van gewapend beton.  Het type is volgens de indeling van DIN 1075 bij een verhouding van pijlhoogte/overspanning < 0.33 een (vlakke) boogbrug. Deze vorm is gekozen omdat het slanker is en oogt en omdat daardoor de lichtopbrengst onder en naast het viaduct optimaal is.

Hiernaast een foto van een vlakke stenen boogbrug. De zandsteenblokken zijn zonder cement als bindmiddel tegen elkaar geplaatst. De drukkracht in de boog blijft netjes binnen de doorsnede van de blokken. 

Op het tandradtraject worden twee treinen ingezet. Een rode lok met twee rode wagens en een blauwe lok met de wagens die hierboven zijn te zien. Aangekocht van de DR, komen uit Sachsen.

De loks en wagens zullen wat worden aangepast, zo krijgen zij allen het wapen van Lenzkirch.