Kruiswissel


Om meer vrijheid in treinbewegingen te verkrijgen op het lage traject tussen de stations heeft de DB regiodirectie de aanleg van een kruiswissel goedgekeurd.

 

Zie hiernaast hoe het eruit moet gaan zien.

Met oude wissels uit de 1700 serie en een kruising van 30°.

 

De wissels komen uit de voorraad , en je begrijpt het al, ze zitten muurvast.

Bekend Fleischmann probleem.

 

Dus eerst maar eens de wissels gangbaar maken.

Door wat plastic weg te freezen en daarna mooi glad schuren kunnen de wissels weer "om".

Met wat PTFE op de bewegende delen en de wissels zijn weer als nieuw.

 

 

 

En dan het samenstellen. De h.o.h. afstand van de doorgaande sporen is 60mm, net iets meer dan de standaard van 58mm van het FLM modelrail systeem.

 

Veel passen en meten, nog wat verschuiven en dan aftekenen en de spoorstaven doorslijpen.

Van de kruising bleef alleen het hartstuk over.

 

Vervolgens met acrylaatlijm de onderdelen tot één geheel samenvoegen.

En dan komt een secuur klusje, de spoorstaven en puntstukken bewerken met een vijltje, net zo lang totdat er geen hobbel of stoot voelbaar is als een wagentje met de hand over de sporen wordt geleid.

Op een paar plastic puntstukken is wat doorzichtig plastic geplakt om goed in hoogte aan te sluiten op de spoorstaaf.

 

Als laatste bewerking gold de electrische doorverbindingen.

Om te voorkomen dat bij het solderen aan de spoorstaven de dwarsliggers zouden vervormen had ik electrisch geleidende lijm gekocht.

En toch, om te testen, op een gemakkelijke plaats een draadje gesoldeerd en dat ging goed.

Dus toen alles gesoldeerd. Het resultaat is hiernaast te zien.

De treinen rijden er soepel overheen, alleen de kleine E69 loks (oude type zonder powerpack) bleven staan op het kruiswissel.

 

Dat is inmiddels ook opgelost, maar daarover meer in het hoofdstuk digitaliseren FLM E69 oude type.